Köpvillkor - Classicum

Prenumerera på vårt nyhetsbrev! Få 15% på nästa köp* | Läs mer & skriv upp dig här »

Köpvillkor

KÖPVILLKOR 2024

ALLMÄNT

  • CLASSICUM

    Classicum Växthus AB
    Org. nr 556469-0880
    Kabbarps Smedjeväg 7-10
    232 52 Åkarp

    Med benämningarna ”vi, våra, vårt och oss” nedan avses Classicum.

    För att kunna ansöka om kredit eller för att kunna köpa produkt(er) genom vår sajt måste du vara 18 år. Om du är under 18 år måste du ha målsmans godkännande, vi hänvisar till Föräldrabalken. Genom köp av produkt(er) ur vårt sortiment eller ansökan om kredit godkänner du våra vid var tid gällande Allmänna villkor och intygar därmed att de uppgifter som du lämnar om dig själv är riktiga. Vi har rätt att ensidigt ändra dessa Allmänna villkor och de eventuella förändringar som vi gör träder i kraft tidigast 30 dagar efter det att de justerade villkoren har gjorts tillgängliga på vår hemsida.

  • HUR BESTÄLLER JAG?

    I vår webbutik www.classicum.se kan du titta på, läsa om och beställa både växthus, uterum och tillbehör. För personlig rådgivning är du välkommen att ringa oss dagtid på telefon 040-40 51 90. Du kan också besöka våra utställningsträdgårdar. Här kan Ni inspireras, prata med våra duktiga experter och få tips och råd.

    Det går också att mejla in din beställning till oss på info@classicum.se. Vid beställning vill vi alltid erhålla namn, fakturaadress/leveransadress, telefonnummer, e-mail och personnummer. Classicum behandlar alla personuppgifter konfidentiellt enligt GDPR och använder dem enbart vid våra kontakter med dig som kund. Vid beställning är det viktigt att du kontrollerar i ordererkännandet att Classicum har erhållit rätt uppgifter såsom rätt leveransadress och aktuella telefonnummer. Läs mer om detta i vår personuppgiftspolicy på vår hemsida: www.classicum.se/personuppgiftspolicy.

     

  • PRISER

    Alla priser är i svenska kronor. Vi reserverar oss för prisändringar orsakade av valutakursförändringar, devalveringar, momshöjningar eller liknande som ligger utanför vår kontroll. För produkter som ingår i olika kampanjer gäller priserna under gällande kampanjperiod.

    I alla priser ingår moms om 25 % (6 % för böcker och 12 % för ätbara produkter). Om momsen ändras förbehåller vi oss rätten att justera våra priser och avgifter med motsvarande belopp.

    Priser och katalog/tryckt media. Vi reserverar oss för prisändringar orsakade av valutakursförändringar, devalveringar, momshöjningar, tryckfel eller liknande som ligger utanför vår kontroll. För produkter som ingår i olika kampanjer gäller priserna under gällande kampanjperiod.

  • MARKNADSFÖRING

    För det fall du skickar in fotografier till oss eller om du lägger ut bilder på sociala medier och hänvisar till Classicum har Classicum rätt att på obestämd tid framöver och efter eget tycke använda dessa fotografier/bilder i Classicums egen marknadsföring, vilket bl.a. innefattar reklam i annonser, katalog, sociala medier och på webbplats. Ingen särskild ersättning utgår för detta. Härigenom intygar du även att du har rätt att överlåta nyttjanderätten till fotografierna/ bilderna på föreskrivet sätt.

BETALNING

  • BETALNINGSVILLKOR

    Vi samarbetar med Svea som erbjuder betallösningar för både e-handel och fysisk butik. För alla orders som görs på Classicum.se gäller villkoren för Svea Checkout.

    Svea Checkout – Beställningar i webbshop

    I samarbete med Svea erbjuder vi faktura, delbetalning, kortbetalning och Swish genom e-handelskassan Checkout. Genom att använda kassan godkänner du Sveas användarvillkor. Genom att klicka på ”Genomför köp” accepterar du betalningsansvar, villkor för valt betalsätt samt godkänner våra köpvillkor. Hantering av all information i Svea Checkout sker krypterad med SSL.

    Vid beställning via mail eller telefon

    Beställning via mail och telefon går också bra. Vi gör allt vi kan för att underlätta köpet för dig. Vid beställning per telefon eller mail, så kommer en rådgivare att återkomma för att få alla uppgifter som krävs – eller för att skicka en orderbekräftelse.

  • VILLKOR SVEA CHECKOUT

    1. ALLMÄNT

    Svea Bank AB (publ) (”Svea”) tillhandahåller tjänsten Checkout (”Checkout”) för att förenkla för dig som kund att handla på nätet. Genom att använda Checkout godkänner du Sveas villkor nedan (”Avtalet”) inklusive de särskilda villkor för de olika betalningsalternativen som är länkade under punkt 2 nedan.

    2. BETALNINGSALTERNATIV

    För att underlätta för dig som kund godkänner du i förväg de betalningsalternativ som Svea erbjuder. Betalningsalternativ som erbjuds varierar från handlare till handlare och är även beroende av den kreditprövning som Svea genomför av dig. Betalningsmetoderna är fakturabetalning, kontokredit (delbetalning), Swish samt kort- eller bankbetalning. Det kostar inget att använda Checkout men eventuella skatter eller avgifter kan tillkomma beroende av det betalsätt du väljer. Se närmare de särskilda villkoren för fullständig information om: Betalning via faktura Allmänna villkor delbetalning Allmänna villkor konto Allmänna villkor leasing Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation

    3. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

    Behandling av personuppgifter omfattas av bestämmelserna i EU:s Dataskyddsförordning 2016/679. Som personuppgiftsansvarig behandlar Svea personuppgifter för att leverera de produkter och tjänster som parterna kommit överens om och för andra ändamål, t.ex. att följa lagar och regler. För detaljerad information om behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på www.svea.com/se/dataskydd eller kontakta Svea. Dataskyddsinformationen på hemsidan innehåller information om bland annat den registrerades rättigheter i samband med behandling av personuppgifter, såsom rätten till information, rättelse och dataportabilitet. Svea är personuppgiftsansvarig. Du kan kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08 – 514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.

    4. KREDITPRÖVNING

    Innan Svea beviljar dig en kredit måste Svea genomföra en sedvanlig kreditprövning för att säkerställa att du har ekonomiska förutsättningar att fullgöra de skyldigheter som framgår av kreditavtalet. Genom att godkänna villkoren i detta Avtal medger du att Svea genomför en kreditprövning av dig som kund. På så vis underlättar vi för dig att genomföra ett köp via Checkout. Du har därigenom frihet att välja det betalningsalternativ som passar dig bäst. Som ett led i kreditprövningen kan Svea komma att inhämta en kreditupplysning hos ett kreditupplysningsföretag. Svea förbehåller sig rätten att inhämta kompletterande information om din ekonomiska situation och rätten att göra förnyade kreditprövningar.

    5. FÖRSÄKRAN M.M.

    Genom att använda Checkout och godkänna Avtalet försäkrar du att de uppgifter du lämnar till Svea är korrekta samt att du har rätt att ingå detta Avtal och inte är minderårig eller står under förvaltarskap. Lämnar du medvetet felaktiga uppgifter eller använder någon annan persons uppgifter kommer detta anses vara ett missbruk av tjänsten och du kan därmed spärras från vidare användning av Checkout.

    6. ÄNDRINGAR M.M.

    Svea har rätt att ändra villkoren i detta Avtal samt de villkor som hänvisas till i detta Avtal. Du ombeds därför ta del av samtliga villkor inför varje genomförande av ett nytt köp genom Checkout.

    7. ANSVAR, TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTER

    Svea ansvarar inte i något fall för skada som direkt eller indirekt orsakats dig eller någon annan genom ditt användande av Checkout, utöver vad som följer av tvingande konsumenträttslig lagstiftning. Vid klagomål hänvisas du till att kontakta Svea via e-post eller telefon, se kontaktuppgifter nedan. Du kan också be att ärendet prövas av klagomålsansvarig hos Svea. (klagomål@svea.com). Svea följer lag (2015:671) om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden. Det innebär att Svea kommer att delta vid en eventuell tvistlösning hos en nämnd för alternativ tvistlösning, t.ex. Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

    Allmänna reklamationsnämnden

    Box 174
    101 23 Stockholm
    08-508 860 00
    www.arn.se

    Rådgivning kan erhållas av kommunens konsumentvägledare eller konsumenternas bank- och finansbyrå.

    Konsumenternas Bank- och Finansbyrå
    Box 242 23
    104 51 Stockholm
    0200-22 58 00
    www.konsumenternas.se

    Svensk rätt tillämpas på detta Avtal och eventuell tvist som uppstår med anledning av detta Avtal ska prövas av allmän domstol i Sverige.

     

    uppd. 11/04-2023

  • BETALNINGSSÄTT GLASADE RUM

    Vi har två olika betalningslösningar som vi kan erbjuda er. Vi kan lägga upp betalningen via:

    Faktura från Classicum: För kundanpassade uterum och växthus

    För standardbeställningar och ej kundanpassade konstruktioner är det 10 % förskottsbetalning av totala ordersumman. Med denna inbetalning godkänner du våra köpevillkor och ordern aktiveras. Resterande 90 % av ordersumman faktureras efter leverans med betalningstid på 10 dagar. För kundanpassade uterum och växthuset gäller alltid förskottsbetalning på 50 % av ordervärdet och godkänd ritning innan produktion initieras. Classicum förbehåller sig alltid rätten att kräva 50 % eller 100 % förskottsbetalning, innan leverans av växthuset kan ske. Dröjsmålsränta, f.n. 1,5 % per månad, samt lagstadgad kravavgift tillämpas.

    SVEA

    I samarbete med SVEA erbjuds en finansieringslösning där du kan betala hela beloppet på första avin med 0% ränta, dessutom så tillkommer inga kostnader – varken avgifter eller någon extra räntekostnad. I det fallet betalas hela summan först efter 30 dagar (hel kalendermånad) efter leverans. Man betalar ingenting i handpenning. Om man skulle vilja välja avbetalning i stället, så kan man välja olika upplägg, men då vill vi uppmärksamma er på att det tillkommer ränta och avgifter.

  • BETALSÄTT WEBBSHOP
    Kortbetalning

    Vi erbjuder kortbetalning med Visa, Mastercard och Maestro. Ingen avgift tillkommer för betalning med kort.

    Swish

    Efter genomfört köp dras pengarna direkt från ditt bankkonto. Vid eventuell retur återbetalas pengarna till samma konto.

    Delbetalning

    Ibland kan det kännas bra att inte ta hela kostnaden på en gång. Med delbetalning från Svea betalar du alltid i en takt som passar dig. Villkor för delbetalning

    Faktura

    I vår butik har du möjlighet att välja faktura och betala hemma i lugn och ro. En administrativ avgift på 45 kr/mån tillkommer. Fakturavillkor

    Om du väljer att delbetala din faktura enligt fakturans villkor övergår skulden till ett konto, varvid Sveas Allmänna villkor Delbetalning/Konto 20220103 gäller.

  • FÖRETAGSFAKTURA VIA SVEA CHECKOUT

    Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.

    Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.

    Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.

    GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08 – 514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.

     

    Uppdaterat 21/11-2024

  • FINANSIERINGSERBJUDANDE

    I samarbete med SVEA kan du betala hela beloppet på första avin med 0% ränta, dessutom så tillkommer inga kostnader – varken avgifter eller någon extra räntekostnad. I det fallet betalas hela summan först efter 30 dagar (hel kalendermånad) efter leverans. Man betalar ingenting i handpenning. Om man skulle vilja välja avbetalning istället, så kan man välja olika upplägg, men då vill vi uppmärksamma er på att det tillkommer ränta och avgifter.

LEVERANS & RETUR

  • FRI FRAKT

    På orders över 2000 kr är det fri frakt*. Under 2000 kr tar vi en fraktavgift på 99 kr, inom Sverige.

    Det är alltid fri standardleverans fram till tomtgränsen på våra växthus, uterum och orangerier och vi tar endast ut en expeditionsavgift á 199 kr. Undantag gäller för växthuskunder på Gotland där frakt av våra glasade konstruktioner kostar 3.125 kr. Önskas leverans med kranbil kan vi ta fram en offert åt er.

    *skrymmande frakt kan tillkomma på utvalda varor. 

  • SKRYMMANDE FRAKT

    För stora och tunga varor som levereras från vårt lager tar vi ut en extra fraktkostnad per vara. Den extra fraktkostnaden ligger på antingen 99kr, 299kr, 399kr, 499kr eller 599kr beroende på varans vikt och storlek. Önskar du istället hämta produkten i Kabbarpsbutiken? Kontakta oss för att reservera ditt exemplar.

  • EXPEDITIONSAVGIFT FÖR GLASADE RUM

    För beställning av växthus, orangerier, uterum och vinterträdgårdar tas alltid en hanteringsavgift på 199 kr inkl. moms ut.

  • LEVERANSTID

    Lagervaror skickas normalt inom 1-5 arbetsdagar. Transportbolaget behöver därefter 3-7 arbetsdagar. Leverans sker helgfria vardagar. Under högsäsong och stor orderingång kan leveranstiden bli något längre. Våra transporter sker med DHL. SMS skickas till det nummer som angivits vid beställningen när leveransen är redo att hämtas på angivet utlämningsställe.

    För varor märkta med ”snabb leverans” skickar vi din vara snabbast möjligt efter undertecknat ordererkännande (se avsnitt under ”Beställningsvaror”).

    Våra växthus och uterumskonstruktioner som inte finns i lager, har normalt ca 8-10 veckors leveranstid, om inte annat anges i orderbekräftelsen. I vissa fall kan leveranstiden vara kortare vilket anges vid köptillfället. Vi önskar göra er uppmärksam på att beroende på årstid, antalet röda veckodagar och hög orderingång kan detta ibland påverka leveranstiden.

    Leveransbesked gällande beräknad leveransvecka, skickas till dig per email eller post 1-2 veckor före leverans sker. Läs mer om leverans/mottagande av din konstruktion nedan. Vi rekommenderar dig att boka tid för montage/hantverkare med några veckors marginal. Bäst är då du har fått slutgiltigt leveransbesked av oss.

    För varor märkta med ”snabb leverans” skickar vi din vara snabbast möjligt efter undertecknat ordererkännande (se avsnitt under ”Beställningsvaror”).

  • LEVERANSVILLKOR

    Classicum erbjuder fraktfri leverans av växthus och uterum inom Sverige fram till tomtgränsen. Endast expeditionsavgift för de glasade rummen tillkommer. Leverans sker vanligtvis vardagar 07.00-16.00. Gällande turlista för orten gäller.

  • PAKETLEVERANSER

    Lagervaror skickas normalt inom 1-5 dagar. Transportbolaget behöver därefter 3-7 arbetsdagar. Leverans sker helgfria vardagar. Under högsäsong och stor orderingång kan leveranstiden bli något längre. Våra transporter sker med DHL. SMS skickas till dig när leveransen är redo att hämtas på angivet utlämningsställe.

  • LASTBILSLEVERANSER

    Uppgifter om beräknad leveranstid står angivet i din orderbekräftelse (aktuell leveransadress skall vara angiven). Omdirigering av gods debiteras extra. Leverans sker till din tomtgräns.

    Det är viktigt att du kan ta emot din leverans. Efter 4:e dagen på terminal debiteras annars en lagerhyra. Ordinarie turlista för orten gäller. Större gods transporteras alltid med en lastbil försedd med kran med ca 6m räckvidd om inte annat anges i ditt ordererkännande. Extra kostnader för specialbilar (såsom stor kranbil) eller annat som inte innefattar vår leverans bekostas ej av Classicum. Om du önskar stor kranbil, debiteras denna per timme och vi ger dig gärna ett prisförslag. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar.
    Det är ditt ansvar att kontrollera att vägen är farbar för lastbil (se angivna mått för lastbil). Godset måste kunna lastas av på en plan, hårdgjord yta, saknas denna kan t.ex Plywoodskivor läggas ut. Ring oss gärna om du är osäker på lossningsplatsens beskaffenhet.

    Fraktfri leverans av glasade rum innebär att godset levereras till din tomtgräns. Chauffören bestämmer möjlig lossningsplats med fast och plant underlag. Om det vid lossningstillfället visar sig att vägen ej är farbar och att godset ej kan lossas debiteras köparen en extra kostnad på 1 000 kr. Är du osäker på framkomligheten till lossningsplatsen, vänligen ta upp detta för diskussion när transportören aviserar dig.
    Enligt lag har Classicum rätt att skicka ersättningsvaror om något saknas, är felaktigt eller skadat och ersätter därmed inte uppkomna kostnader på grund av stillestånd etc. Om din kompletta leverans skulle bli försenad i förhållande till beräknad leveransvecka tillämpar vi nedan bestämda tariff utöver vad konsumentköplagen föreskriver.
    1 veckas försening: ger ingen kompensation i form av prisavdrag.

    2–4 veckors försening: ger 1 % av ordervärdet i prisavdrag.

    Mer än 4 veckors försening: ger 2 % av ordervärdet i prisavdrag.

    Vid delade leveranser, kompletteringsleveranser eller restorderleveranser sker inget prisavdrag. Förseningar till följd av extrema förhållanden utanför Classicums kontroll, eller om kund inte kan ta emot leverans på förbestämd tid, så sker ingen kompensation.

    Mått för lastbil:
    Längd 16 meter
    Bredd 3 meter
    Höjd 4,5 meter

  • LEVERANS TILL ÖAR

    Vid leverans till ö utan fast förbindelse levererar vi till markplan vid avgående kajplats. Trafikverkets färjor räknas som fast förbindelse. Vissa färjebolag har som krav att godset ska vara sjöemballerat, kontakta oss för prisuppgift. Godset skall alltid inspekteras av köparen och fraktsedeln/ handdator signeras vid lossningstillfället.
    Kontakta oss gärna om du har frågor!

  • GODSMOTTAGNING
    • Tillsammans med ditt ordererkännande skickar vi med våra allmänna villkor samt montage-/ leveransinformation. Mottagaren måste vara myndig och kunna legitimera sig. Mottagaren skall vara behjälplig vid lossning av leveransen och bistå chauffören i detta arbete.
    • Kontrollera godset tillsammans med chauffören så att allt är oskadat och att antalet kolli stämmer med fraktsedeln/ handdatorn. Synliga skador och saknade kollin skall noteras direkt på handdatorn/fraktsedeln innan godset kvitteras. Skadan/ avsaknaden anmäls omgående till Classicum på telefon 040-40 51 90.
    • Dokumentera alltid skadat gods med foto och bifoga dem i din reklamation. Spara godset tills du har fått ersättningsgods.
    • Gör du en överenskommelse att godset får levereras utan mottagningskvittens övergår ansvaret för varorna på dig så fort leverans har skett. Transportskadat gods, avsaknad av gods eller transportförsenat gods berättigar inte till fakturaavdrag eller annan ersättning utom godsersättning.
  • EJ MOTTAGET GODS

    Kan du inte ta emot ditt gods (viktigt under din semesterperiod) vid avisering ifrån transportbolaget, debiteras terminalshyra efter 4 dagar. Om godset ej mottages skickas det i retur till Classicum. Vi debiterar dig de kostnader detta åsamkat oss. På specialbeställda varor dessutom ordersumman, då dessa är tillverkade efter specifika önskemål.

  • ÖPPET KÖP, ÅNGERRÄTT & RETURER

    Om du ångrar ditt köp av våra lagervaror har du full retur- eller bytesrätt inom 14 dagar. På beställningsvaror har du ingen returrätt, läs mer under beställningsvaror.

    Returnering kan ske på tre vis:

    1. Retur i Classicums butik (Skåne)
      Vid ångrat köp kan du kostnadsfritt returnera din vara i Classicums butik i Kabbarp (Kabbarps Smedjeväg 7-10, 232 52 Åkarp. Se aktuella öppettider här). Vid retur måste varan vara förpackad i originalemballage och utan skador för att återbetalning skall kunna ske. Medtag orderbekräftelse med prisangivelser, digitalt/i telefonen funkar bra.
    2. Paketretur via ombud
      Vid ångrat köp av varor som skall skickas via ombud kontakta Classicum. Vid retur måste retursedeln vara med och varan förpackad i originalemballage och utan skador för att återbetalning skall ske. Vi skickar dig returhandlingar och instruktioner om förfarandet. Vid ångrat köp är det du som står för returfrakten.
    3. Lastbilsreturer
      Vid ångrat köp som kräver lastbilsretur kontakta Classicum. Vid retur måste retursedeln vara med och varan förpackad i originalemballage och utan skador för att återbetalning skall ske. Vi skickar dig returhandlingar och instruktioner om förfarandet. Vid ångrat köp är det du som står för returfrakten.

    På beställningsvaror har du ingen returrätt, läs mer under beställningsvaror.

  • BESTÄLLNINGSVAROR

    Vid beställning av växthus och uterum får du alltid ett ordererkännande av oss. Genom att betala in handpenningen konfirmerar du att du läst och godkänt ordern samt våra allmänna villkor. För växthus som betalas vid leverans godkänner du ordern och våra allmänna villkor genom konfirmation i e-mail. Läs även information under betalningssätt.

    Tegel levereras med fulla pallar och visst överflöd kan förekomma. Classicum ansvarar inte för att ta tillbaka det. Men det kan med fördel användas om man vill bygga odlingslåda, drivbänk eller kant till rabatter. Murbruk säljs inte av Classicum, vi hänvisar därför till fackhandel eller anlitad murare för detta. Leverans sker med kranbil till tomtgräns.

    Beräknad leveranstid räknas från den dagen vi har erhållit din förskottsbetalning, samt eventuellt godkännande av slutritning. Om betalning sker vid leverans räknas leveranstiden från den dagen du har bekräftat ordern. Ångerrätten gäller ej för måttbeställda och specialanpassade varor såsom specialtillverkade växthus och uterum. Om produktionen eller leveransen har startat har du inte rätt att avbeställa varorna utan en kostnad för dig.

  • REKLAMATIONSRÄTT

    Classicum tillämpar konsumentköplagen. Vid eventuell tvist (gäller ej företag) följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

  • EXPORT

    Utanför Sverige gäller andra betalnings- och leveransvillkor. Priserna gäller för leverans inom Sverige. Kontakta oss för mer information.

  • RESERVATIONER

    Då olika skärmar och individuella skärminställningar påverkar färgåtergivning kan vi inte garantera att färgnyanserna på varorna stämmer överens med de bilder som visas när du som konsument besöker vår nätbutik. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel.

    Till våra runda konstruktioner är m2 ytan enligt praxis beräknad utifrån det yttersta måttet (spetsen). Exakta mått får du vid beställning. Classicum och våra underleverantörer förbättrar och utvecklar ständigt våra produkter. Vi förbehåller oss rätten till konstruktionsförändringar. Vi reserverar oss för eventuella tryckfel, samt avvikelser i färgåtergivning av trycktekniska skäl.

    Måttangivelser i katalogen är ca mått, för våra exakta grundmått kontakta alltid oss. Bilder på våra hus i vår katalog, på vår hemsida och i vår marknadsföring kan innehålla extra tillval som dörr och fönster. Vi hänvisar alltid till gällande priser/ kampanjpriser och vid tillfälliga fel på till exempel webbsidan förbehåller vi oss rätten att makulera order som blivit beställda till ett felaktigt pris. Semesterperioden och hög orderingång kan påverka leveranstiden. Tänk på att ett växthus inte är lika tät till sin konstruktion som ett uterum. Vi hänvisar alltid till gällande priser/kampanjpriser och vid tillfälliga fel på tex webbsidan förbehåller vi oss rätten att makulera order som blivit beställda till ett felaktigt pris.

    För leveranser utanför Sverige gäller andra betalnings- och leveransvillkor.

  • VINTER- och STORMSÄKRA (för att garantin skall gälla)

    Plocka in alla lösa trädgårdsdetaljer såsom redskap, studsmattor, krukor och utemöbler och förhindra att de kan skada ditt växthus.  

    – Växthuset skall vara väl förankrat.  

    – Dörrar skall vara låsta så att de inte kan öppnas upp av vind.  

    – Takluckorna skall vara säkrade i stängt läge med t.ex. buntband, glöm ej att koppla ur kolven. Du gängar ur kolven men behöver inte ta in den över vintern.  

    – Snö på taket skall tas bort.  

    – Kontrollera att växthusets glas är hela.  

    – Efterspänn monteringsskruvarna.  

    – Växthusets profiler, skall vara monterade enligt monteringsanvisningen.  

    – Gör tillsyn av profilerna så att de ej är skadade.  

    Vi rekommenderar att Ni anmäler till ert försäkringsbolag att Ni byggt ett växthus eller orangeri. På så sätt har Ni möjlighet att få ersättning för eventuella skador åsamkade av lösa föremål eller nedfallna träd. 

     

    Läs mer här om hur du stormsäkrar ditt växthus. 

GARANTI

  • Garanti

    Classicum lämnar upp till 12 års garanti. Garantin gäller alltid från leveransdatum och inte i andra hand. Tänk på att alltid anmäla till ditt försäkringsbolag att du byggt växthus, orangeri eller uterum. I en del hemförsäkringar, så kan man lägga till en tilläggsförsäkring för ev. skador på växthuset eller orangeriet orsakade av t.ex. nedfallna träd, studsmatta eller andra lösa föremål. Våra garantier gäller ej för fel som orsakats av köparen eller av honom anlitad person.

  • Garanti oisolerade växthus och orangeri

    Classicum lämnar 12 års garanti för oisolerade växthus och orangerier i aluminium. Garantin gäller konstruktion, bearbetning och material. Garantin gäller endast om växthuset hanterats efter Classicums rekommendationer samt endast om monteringsanvisning, vintersäkring och övriga skötselråd har följts. Vi lämnar inte garanti för vind- och vattentäthet, eller för kondensfria glas och aluminiumytor, då detta kan härledas till bland annat avsaknad av tillräcklig ventilation, temperaturskiftningar, odling, fuktig markyta mm. Snö måste alltid tas bort från taket.

    Classicum ersätter inte för uppkomna kostnader på grund av felaktigt montage, eventuell demontering, följdskador, arbetslön, transport, frakt mm. Våra garantiåtaganden gäller inte heller för fel orsakade av köparen eller av denne anlitad person. Garantin gäller ej växthusglas, såvida inte glassjuka eller spänningar i glaset kan påvisas vid leverans.  För skador på växthus och orangerier vilka uppkommit vid vindstyrkor över 21 m/s (första 5 åren 32,7 m/s, se avsnitt gällande stormgaranti) gäller inte garantin. 5-årig stormgaranti täcker skador som uppstår vid vindstyrkor upp till 32,7 m/s. För att stormgarantin ska gälla ska växthuset stormsäkras innan storm. Mer information om stormsäkring finns här.

    Växthusprofiler i obehandlat aluminium (olackerade hus) har naturliga färgvariationer, till exempel mörkare områden eller streck, vilket inte betraktas som ett fel eller grund för reklamation. För kanalplasttak gäller 10 års garanti mot nedbrytning av solstrålar (UV-strålning) och missfärgning (gulnar), under förutsättning att monterings-och skötselanvisning följts. Organisk påväxt orsakad av omgivande miljö omfattas ej av våra garantier.

    För isolerade växthus och orangerier, inkluderas härdat säkerhetsglas (ej laminerat) i både väggar och tak, om inget annat önskats av kunden. Detta specificeras i orderbekräftelsen.

  • Garanti tunnelväxthus/bågväxthus

    På våra tunnelväxthus är garantin 10 år på konstruktionen och 4 år på plasten. Vid skador orsakade av väderfenomen får du kontakta ditt försäkringsbolag.

  • Garanti isolerat uterum och vinterträdgård

    Uterum och pergola har alltid laminerat säkerhetsglas i taket, om inte något annat önskats av kunden. Det står tydligt i orderbekräftelsen vilka glas som är inkluderade.

    För uterumssystemet Victoria lämnar vi 5 års garanti på konstruktionen, 5 års garanti på lackerade profiler samt på punkterad glaskassett, förutsatt att skötselråd efterföljs (så som att avlägsna snö från hängrännan, eftersom den ej håller vid tung snölast). För mekaniska delar gäller 2 års garanti.

    För uterumssystemet och pergolas i aluminium, i Nordicserien lämnar vi 12 års garanti på konstruktion och pulverbrännlackering. 5 års garanti på glas.

    För att garanti på montage skall gälla, måste montage utföras av Classicums utbildad personal. Snögaranti anges alltid i din orderbekräftelse och utgår från Boverkets rekommendationer.

    Vi rekommenderar att alltid anlita fackmän som löser anslutning och plåtning mot fasad och grund för maximal täthet. Våra produkter ska alltid kompletteras med fullständig tätning och plåtning mot vägg och grund. Vi ersätter inte uppkomna kostnader pga. felaktig montering, eventuell demontering, eller andra följdkostnader som transport, arbetslön mm. Våra garantiåtaganden gäller inte heller för fel orsakade av köparen eller av denne anlitad person. Garantiåtaganden gäller inte om monteringsanvisning eller skötselråd inte har följts, samt för ev. skador orsakade av yttre åverkan.

  • Stormgaranti 5 år på glasade rum

    5-årig stormgaranti täcker skador som uppstår vid vindstyrkor upp till 32,7 m/s. För att stormgarantin ska gälla ska växthuset stormsäkras innan storm. Garantin gäller ej på växthusglas.

  • Garanti på montage utfört av Classicums montörer

    Vi lämnar 2 års garanti på montage som utförs av Classicums montörer.

0
    Din varukorg
    Din vagn är tom.