Köpvillkor - Classicum

Köpvillkor

KÖPVILLKOR 2023

ALLMÄNT

  • CLASSICUM

    Vi som tillhandahåller sajten www.classicum.se är

    Classicum Växthus AB
    Org. nr 556469-0880
    Kabbarps Smedjeväg 7-10
    232 52 Åkarp

    Med benämningarna ”vi, våra, vårt och oss” nedan avses Classicum.

    För att kunna ansöka om kredit eller för att kunna köpa produkt(er) genom vår sajt måste du vara 18 år. Om du är under 18 år måste du ha målsmans godkännande, vi hänvisar till Föräldrabalken. Genom köp av produkt(er) ur vårt sortiment eller ansökan om kredit godkänner du våra vid var tid gällande Allmänna villkor och intygar därmed att de uppgifter som du lämnar om dig själv är riktiga.

    Vi har rätt att ensidigt ändra dessa Allmänna villkor och de eventuella förändringar som vi gör träder i kraft tidigast 30 dagar efter det att de justerade villkoren har gjorts tillgängliga på vår sajt.

  • HUR BESTÄLLER JAG?

    Här på classicum.se kan du beställa både växthus och tillbehör. Inte alla våra växthus, orangerier eller uterum är tillgängliga för webbförsäljning.

    För personlig rådgivning är du välkommen att ringa oss dagtid på telefon 040-40 51 90. Det går även att maila in din beställning till oss på info@classicum.se. Vid beställning vill vi alltid erhålla namn, fakturaadress/leveransadress, telefonnummer, personnummer och E-postadress.

    Classicum behandlar alla personuppgifter konfidentiellt enligt GDPR och använder dem enbart vid våra kontakter med dig som kund. Läs mer om vår personuppgiftspolicy.

    Vid beställning är det viktigt att du kontrollerar i ordererkännandet att Classicum har erhållit rätt uppgifter såsom rätt leveransadress och aktuella telefonnummer.

  • PRISER

    Alla priser är i svenska kronor. Vi reserverar oss för prisändringar orsakade av valutakursförändringar, devalveringar, momshöjningar eller liknande som ligger utanför vår kontroll. För produkter som ingår i olika kampanjer gäller priserna under gällande kampanjperiod.

    I alla priser ingår moms om 25 % (6 % för böcker och 12 % för ätbara produkter). Om momsen ändras förbehåller vi oss rätten att justera våra priser och avgifter med motsvarande belopp.

BETALNING

  • BETALNINGSVILLKOR

    Vi samarbetar med Svea som erbjuder betallösningar för både e-handel och fysisk butik. För alla orders som görs på Classicum.se gäller villkoren för Svea Checkout.

    Svea Checkout – Beställningar i webbshop

    I samarbete med Svea erbjuder vi faktura, delbetalning, kortbetalning och Swish genom e-handelskassan Checkout. Genom att använda kassan godkänner du Sveas användarvillkor. Genom att klicka på ”Genomför köp” accepterar du betalningsansvar, villkor för valt betalsätt samt godkänner våra köpvillkor. Hantering av all information i Svea Checkout sker krypterad med SSL.

    Vid beställning via mail eller telefon

     

  • VILLKOR SVEA CHECKOUT

    1. ALLMÄNT

    Svea Bank AB (publ) (”Svea”) tillhandahåller tjänsten Checkout (”Checkout”) för att förenkla för dig som kund att handla på nätet. Genom att använda Checkout godkänner du Sveas villkor nedan (”Avtalet”) inklusive de särskilda villkor för de olika betalningsalternativen som är länkade under punkt 2 nedan.

    2. BETALNINGSALTERNATIV

    För att underlätta för dig som kund godkänner du i förväg de betalningsalternativ som Svea erbjuder. Betalningsalternativ som erbjuds varierar från handlare till handlare och är även beroende av den kreditprövning som Svea genomför av dig. Betalningsmetoderna är fakturabetalning, kontokredit (delbetalning), Swish samt kort- eller bankbetalning. Det kostar inget att använda Checkout men eventuella skatter eller avgifter kan tillkomma beroende av det betalsätt du väljer. Se närmare de särskilda villkoren för fullständig information om: Betalning via faktura Allmänna villkor delbetalning Allmänna villkor konto Allmänna villkor leasing Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation

    3. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

    Behandling av personuppgifter omfattas av bestämmelserna i EU:s Dataskyddsförordning 2016/679. Som personuppgiftsansvarig behandlar Svea personuppgifter för att leverera de produkter och tjänster som parterna kommit överens om och för andra ändamål, t.ex. att följa lagar och regler. För detaljerad information om behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på www.svea.com/se/dataskydd eller kontakta Svea. Dataskyddsinformationen på hemsidan innehåller information om bland annat den registrerades rättigheter i samband med behandling av personuppgifter, såsom rätten till information, rättelse och dataportabilitet. Svea är personuppgiftsansvarig. Du kan kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08 – 514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.

    4. KREDITPRÖVNING

    Innan Svea beviljar dig en kredit måste Svea genomföra en sedvanlig kreditprövning för att säkerställa att du har ekonomiska förutsättningar att fullgöra de skyldigheter som framgår av kreditavtalet. Genom att godkänna villkoren i detta Avtal medger du att Svea genomför en kreditprövning av dig som kund. På så vis underlättar vi för dig att genomföra ett köp via Checkout. Du har därigenom frihet att välja det betalningsalternativ som passar dig bäst. Som ett led i kreditprövningen kan Svea komma att inhämta en kreditupplysning hos ett kreditupplysningsföretag. Svea förbehåller sig rätten att inhämta kompletterande information om din ekonomiska situation och rätten att göra förnyade kreditprövningar.

    5. FÖRSÄKRAN M.M.

    Genom att använda Checkout och godkänna Avtalet försäkrar du att de uppgifter du lämnar till Svea är korrekta samt att du har rätt att ingå detta Avtal och inte är minderårig eller står under förvaltarskap. Lämnar du medvetet felaktiga uppgifter eller använder någon annan persons uppgifter kommer detta anses vara ett missbruk av tjänsten och du kan därmed spärras från vidare användning av Checkout.

    6. ÄNDRINGAR M.M.

    Svea har rätt att ändra villkoren i detta Avtal samt de villkor som hänvisas till i detta Avtal. Du ombeds därför ta del av samtliga villkor inför varje genomförande av ett nytt köp genom Checkout.

    7. ANSVAR, TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTER

    Svea ansvarar inte i något fall för skada som direkt eller indirekt orsakats dig eller någon annan genom ditt användande av Checkout, utöver vad som följer av tvingande konsumenträttslig lagstiftning. Vid klagomål hänvisas du till att kontakta Svea via e-post eller telefon, se kontaktuppgifter nedan. Du kan också be att ärendet prövas av klagomålsansvarig hos Svea. (klagomål@svea.com). Svea följer lag (2015:671) om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden. Det innebär att Svea kommer att delta vid en eventuell tvistlösning hos en nämnd för alternativ tvistlösning, t.ex. Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

    Allmänna reklamationsnämnden

    Box 174
    101 23 Stockholm
    08-508 860 00
    www.arn.se

    Rådgivning kan erhållas av kommunens konsumentvägledare eller konsumenternas bank- och finansbyrå.

    Konsumenternas Bank- och Finansbyrå
    Box 242 23
    104 51 Stockholm
    0200-22 58 00
    www.konsumenternas.se

    Svensk rätt tillämpas på detta Avtal och eventuell tvist som uppstår med anledning av detta Avtal ska prövas av allmän domstol i Sverige.

     

    uppd. 11/04-2023

  • BETALSÄTT WEBBSHOP
    Kortbetalning

    Vi erbjuder kortbetalning med Visa, Mastercard och Maestro. Ingen avgift tillkommer för betalning med kort.

    Swish

    Är du ansluten till Swish kan du betala via din Swish-app. Öppna upp appen i din mobila enhet och godkänn betalningen med ditt Mobila BankID. Efter genomfört köp dras pengarna direkt från ditt bankkonto. Vid eventuell retur återbetalas pengarna till samma konto.

    Delbetalning

    Ibland kan det kännas bra att inte ta hela kostnaden på en gång. Med delbetalning från Svea betalar du alltid i en takt som passar dig. Villkor för delbetalning

    Faktura

    I vår butik har du möjlighet att välja faktura och betala hemma i lugn och ro. En administrativ avgift på 45 kr/mån tillkommer. Fakturavillkor

    Om du väljer att delbetala din faktura enligt fakturans villkor övergår skulden till ett konto, varvid Sveas Allmänna villkor Delbetalning/Konto 20220103 gäller.

  • FINANSIERINGSERBJUDANDE

    I samarbete med Ecster erbjuder Classicum dig ett förmånlig lån för köp av det mesta till din trädgård. Du kan låna från 20 000 kronor upp till 200 000 kronor utan säkerhet. Räntan är rörlig och för närvarande 4,95 %. Välj den återbetalningstid som passar dig, upp till 10 år. Du får din första inbetalningsavi månaden efter inköpet och du kan amortera extra eller slutbetala lånet när det passar dig, utan extra kostnad.

    Uppläggningsavgift: 495 kronor.
    En administrativ avgift på 45 kr/mån tillkommer.

    Exempel:

    Vid ett köp på 100 000 kr med en återbetalningstid på 5 år blir totalt belopp att betala 116 385 kr. Effektiv ränta 6,35%. Kreditgivare är Ecster AB. Räntan är rörlig och för närvarande 4,95 %.

    Fördelar med Ecster-lånet:

    • Du får besked direkt av säljaren
    • Ingen säkerhet behövs
    • Upp till 10 års kredit
    • Flexibel återbetalningstid
    • Amortera extra eller slutbetala utan extra kostnad
    • Räntan är avdragsgill

    Kontakta oss om du vill veta mer.

LEVERANS & RETUR

  • FRI FRAKT

    På orders över 2000 kr är det fri frakt*. Under 2000 kr tar vi en fraktavgift på 99 kr.

    Det är alltid fri standard leverans fram till tomtgränsen på våra växthus, uterum och orangerier och vi tar endast ut en expeditionsavgift. Undantag gäller för växthuskunder på Gotland där frakt av våra glasade konstruktioner kostar 3.125kr. Önskas leverans med kranbil kan vi ta fram en offert åt er.

    * För stora och tunga varor tar vi ut en extra fraktkostnad per vara. Den extra fraktkostnaden ligger på antingen 99kr, 299kr, 399kr, 499kr eller 599kr beroende på varans vikt och storlek. Önskar du istället hämta produkten i Kabbarpsbutiken? Kontakta oss för att reservera ditt exemplar. 

  • SKRYMMANDE GODS FRAKT

    För stora och tunga varor som köps via vår e-handel tar vi ut en extra fraktkostnad per vara. Den extra fraktkostnaden ligger på antingen 99kr, 299kr, 399kr, 499kr eller 599kr beroende på varans vikt och storlek. Önskar du istället hämta produkten i Kabbarpsbutiken? Kontakta oss för att reservera ditt exemplar.

  • EXPEDITIONSAVGIFT FÖR VÄXTHUS

    På alla växthus, orangerier och uterum tillkommer en expeditionsavgift på 199 kr per order.

    Leverans sker vanligtvis vardagar 07.00-16.00. Gällande turlista för orten gäller.

  • LEVERANSTID

    Lagervaror skickas normalt inom 1-5 arbetsdagar. Transportbolaget behöver därefter 3-7 arbetsdagar. Leverans sker helgfria vardagar.

    Under högsäsong och stor orderingång kan leveranstiden bli något längre. Våra transporter sker med DHL. SMS skickas till det nummer som angivits vid beställningen när leveransen är redo att hämtas på angivet utlämningsställe.

    För varor märkta med ”snabb leverans” skickar vi din vara snabbast möjligt efter undertecknat ordererkännande (se avsnitt under ”Beställningsvaror”).

    Våra växthus och uterumskonstruktioner som inte finns i lager, har normalt ca 8-10 veckors leveranstid, om inte annat anges i orderbekräftelsen. I vissa fall kan leveranstiden vara kortare vilket anges vid köptillfället.

    Vi önskar göra er uppmärksam på att beroende på årstid, antalet röda veckodagar och hög orderingång kan detta ibland påverka leveranstiden.

    Leveransbesked gällande beräknad leveransvecka, skickas till dig per email eller post 1-2 veckor före leverans sker. Läs mer om leverans/mottagande av din konstruktion nedan.

    Vi rekommendera dig att boka tid för montage/hantverkare med några veckors marginal. Bäst är då du har fått slutgiltigt leveransbesked av oss.

  • LASTBILSLEVERANSER

    Uppgifter om beräknad leveranstid står angivet i din orderbekräftelse (aktuell leveransadress skall vara angiven). Omdirigering av gods debiteras extra. Leverans sker till din tomtgräns..

    Det är viktigt att du kan ta emot din leverans. Efter 4:e dagen på terminal debiteras annars en lagerhyra. Ordinarie turlista för orten gäller. Större gods transporteras i de flesta fall med kranbil om inget annat anges i ditt ordererkännande.
    Extra kostnader för specialbilar (såsom extra stor kranbil) eller annat som inte innefattar vår leverans bekostas ej av Classicum. Om du önskar extra stor kranbil, debiteras denna per timme och vi ger dig gärna ett prisförslag. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar

    Vägen måste vara farbar fram till din tomt. Det är ditt ansvar att kontrollera att vägen är farbar för lastbil (se angivna mått för lastbil). Godset måste kunna lastas av på en plan, hårdgjord yta, saknas denna kan t.ex Plywoodskivor läggas ut. Ring oss gärna om du är osäker på lossningsplatsens beskaffenhet.

    Mått för lastbil:
    Längd 16 meter
    Bredd 3 meter
    Höjd 4,5 meter

    Fraktfri leverans innebär att godset levereras till din tomtgräns. Chauffören bestämmer möjlig lossningsplats med fast och plant underlag. Om det vid lossningstillfället visar sig att vägen ej är farbar och att godset ej kan lossas debiteras köparen en extra kostnad på 1000 SEK. Är du osäker på framkomligheten till lossningsplatsen, vänligen ta upp detta för diskussion när transportören aviserar dig.

    Enligt lag har Classicum rätt att skicka ersättningsvaror om något saknas, är felaktigt eller skadat och ersätter därmed inte uppkomna kostnader på grund av stillestånd etc.

    Om din kompletta leverans skulle bli försenad i förhållande till beräknad leveransvecka tillämpar vi nedan bestämda tariff utöver vad konsumentköplagen föreskriver.

    1 veckas försening- ger ingen kompensation i form av prisavdrag.
    2-3 veckors försening -ger 1 % av ordervärdet i prisavdrag.
    4 veckors försening -ger 2 % av order- värdet i prisavdrag.

    Vid delade leveranser, kompletteringsleveranser eller restorderleveranser sker inget prisavdrag.

    Förseningar till följd av Corona/Covid-19 eller andra extrema förhållanden som står utanför vår kontroll har Classicum ingen möjlighet att kompensera för.

     

  • LEVERANS TILL ÖAR

    Vid leverans till ö utan fast förbindelse levererar vi till markplan avgående kajplats. Trafikverkets färjor räknas som fast förbindelse. Vissa färjebolag har som krav att godset ska vara sjöemballerat, kontakta oss för prisuppgift. Godset skall alltid inspekteras av köparen och fraktsedeln/handdator signeras vid lossningstillfället.
    Kontakta oss gärna om du har frågor!

  • GODSMOTTAGNING

    Tillsammans med ditt ordererkännande skickar vi med leveransinstruktioner/ köpinformation. Mottagaren måste vara myndig och kunna legitimera sig. Mottagaren skall vara behjälplig vid lossning av leveransen och bistå chauffören i detta arbete.

    Kontrollera godset tillsammans med chauffören så att allt är oskadat och att antalet kolli stämmer med fraktsedeln/handdatorn. Synliga skador och saknade kollin skall noteras direkt på handdatorn/fraktsedeln innan godset kvitteras. Skadan/avsaknaden anmäls omgående till Classicum på telefon 040-40 51 90.

    Dolda skador som inte kan konstateras vid godsmottagandet, anmäls senast inom 7 dagar till Classicum 040-40 51 90. Det är därför viktigt att du emballerar av och inspekterar alla dina produkter noggrant direkt efter att leveransen utförts. Dokumentera alltid skadat gods med foto och bifoga dem i din reklamation. Spara godset tills du har fått ersättningsgods.

    Gör du en överenskommelse att godset får levereras utan mottagningskvittens övergår ansvaret för varorna på dig så fort leverans har skett. Transportskadat gods, avsaknad av gods eller transportförsenat gods berättigar inte till faktura avdrag eller annan ersättning utom godsersättning.

  • EJ MOTTAGET GODS

    Kan du inte ta emot ditt gods (viktigt under din semesterperiod) vid avisering ifrån transportbolaget, debiteras terminalshyra efter 4 dagar. Om godset ej mottages skickas det i retur till Classicum. Vi debiterar dig de kostnader detta åsamkat oss. På specialbeställda varor dessutom ordersumman, då dessa är tillverkade efter specifika önskemål.

  • ÖPPET KÖP, ÅNGERRÄTT & RETUR

    Om du ångrar ditt köp av våra lagervaror har du full retur- eller bytesrätt inom 14 dagar. På beställningsvaror har du ingen returrätt, läs mer under beställningsvaror.

    Returnering kan ske på tre vis:

    1. Retur i Classicums butik (Skåne)
      Vid ångrat köp kan du kostnadsfritt returnera din vara i Classicums butik i Kabbarp (Kabbarps Smedjeväg 7-10, 232 52 Åkarp. Se aktuella öppettider här). Vid retur måste varan vara förpackad i originalemballage och utan skador för att återbetalning skall kunna ske. Medtag orderbekräftelse med prisangivelser, digitalt/i telefonen funkar bra.
    2. Paketretur via ombud
      Vid ångrat köp av varor som skall skickas via ombud kontakta Classicum. Vid retur måste retursedeln vara med och varan förpackad i originalemballage och utan skador för att återbetalning skall ske. Vi skickar dig returhandlingar och instruktioner om förfarandet. Vid ångrat köp är det du som står för returfrakten. Vid ångrat köp är det du som står för returfrakten.
    3. Lastbilsreturer
      Vid ångrat köp som kräver lastbilsretur kontakta Classicum. Vid retur måste retursedeln vara med och varan förpackad i originalemballage och utan skador för att återbetalning skall ske. Vi skickar dig returhandlingar och instruktioner om förfarandet. Vid ångrat köp är det du som står för returfrakten.

    På beställningsvaror har du ingen returrätt, läs mer under beställningsvaror.

  • BESTÄLLNINGSVAROR

    Vid beställning av växthus och uterum får du alltid ett ordererkännande av oss. Detta skall godkännas, signeras och returneras till oss innan din order aktiveras. Läs även information under betalningssätt. Beräknad leveranstid räknas från den dagen vi har erhållit din signerade ordererkännande alternativt delbetalning (om varan kräver förskottsbetalning), samt eventuellt godkännande av slutritning.

    Ångerrätten gäller ej för måttbeställda och specialanpassade varor såsom specialtillverkade växthus och uterum. Om produktionen eller leveransen har startat har du inte rätt att avbeställa varorna utan en kostnad för dig.

  • REKLAMATIONSRÄTT

    Classicum tillämpar konsumentköplagen. Vid eventuell tvist (gäller ej företag) följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

  • EXPORT

    Utanför Sverige gäller andra betalnings- och leveransvillkor. Priserna gäller för leverans inom Sverige. Kontakta oss för mer information.

  • RESERVATIONER

    Då olika skärmar och individuella skärminställningar påverkar färgåtergivning kan vi inte garantera att färgnyanserna på varorna stämmer överens med de bilder som visas när du som konsument besöker vår nätbutik. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel.

    Till våra runda konstruktioner är m2 ytan enligt praxis beräknad utifrån det yttersta måttet (spetsen). Exakta mått får du vid beställning. Classicum och våra underleverantörer förbättrar och utvecklar ständigt våra produkter. Vi förbehåller oss rätten till konstruktionsförändringar.

    Måttangivelser i katalogen är ca mått, för våra exakta grundmått kontakta alltid oss. Våra foton kan innehålla mer än standard. Semesterperioden och hög orderingång kan påverka leveranstiden. Tänk på att ett växthus inte är lika tät till sin konstruktion som ett uterum. Vi hänvisar alltid till gällande priser/kampanjpriser och vid tillfälliga fel på tex webbsidan förbehåller vi oss rätten att makulera order som blivit beställda till ett felaktigt pris.

    För leveranser utanför Sverige gäller andra betalnings- och leveransvillkor.

  • Vinter- och stormsäkra växthuset (för att garantin skall gälla)

    Plocka in alla lösa trädgårdsdetaljer såsom redskap, studsmattor, krukor och utemöbler och förhindra att de kan skada ditt växthus.  

    – Växthuset skall vara väl förankrat.  

    – Dörrar skall vara låsta så att de inte kan öppnas upp av vind.  

    – Takluckorna skall vara säkrade i stängt läge med t.ex. buntband, glöm ej att koppla ur kolven. Du gängar ur kolven men behöver inte ta in den över vintern.  

    – Snö på taket skall tas bort.  

    – Kontrollera att växthusets glas är hela.  

    – Efterspänn monteringsskruvarna.  

    – Växthusets profiler, skall vara monterade enligt monteringsanvisningen.  

    – Gör tillsyn av profilerna så att de ej är skadade.  

    Vi rekommenderar att Ni anmäler till ert försäkringsbolag att Ni byggt ett växthus eller orangeri. På så sätt har Ni möjlighet att få ersättning för eventuella skador åsamkade av lösa föremål eller nedfallna träd. 

     

     

    Läs mer här om hur du stormsäkrar ditt växthus. 

HÄR KAN DU FÅ HJÄLP AV OSS

Hör av dig till oss via formuläret nedan och vi jobbar för att du ska få svar inom kort.

0
    Din varukorg
    Din vagn är tom.